Podsumowanie działalności redakcji
Żegnamy owocny 2022 rok, dla nas rok jubileuszowy – 10-lecie istnienia strony Polska Muzyka alternatywna na Facebooku, a witamy nowy 2023 z nowymi wyzwaniami. Liczymy, że dalej będziecie z nami wspierać polskich artystów muzyków podziemnej sceny alternatywnej a tymczasem zapraszamy Was na podsumowanie minionych 12 miesięcy naszej działalności.
Rok 2022 przeszedł do historii. Był to dla nas bardzo dobry rok przede wszystkim dlatego, że pozwolił nam otworzyć się na inne formy promocji i upowszechniania polskiej muzyki alternatywnej. Rozwinęliśmy nasze działania realizowane w formie pisanej i otworzyliśmy się w kierunku promocji na fonii i wizji. Ale po kolei.
Dane statystyczne
Głównym źródłem naszej działalności jest strona na Faceboku, która na koniec roku liczy 5,1 tys obserwujących i 4,6 tys polubień. To od niej wszystko się zaczęło i to dzięki niej nasz projekt rozbudował się do obecnych rozmiarów i umożliwił rozszerzenie działalności. Według statystyk Facebooka w minionym roku odwiedziło ją 16 tys. użytkowników a publikowane materiały wyświetliło 210 tys osób. Polubiło stronę 1600 osób a nowych 1700 zaczęło obserwować. Jesteście coraz bardziej aktywni, statystyki pokazały 55 tys reakcji (polubień, komentarzy, udostępnień i kliknięć), co nas bardzo cieszy gdyż chcemy aby poza samymi publikacjami coś się na naszej stronie działo. Dzięki takiemu wzrostowi mogliśmy uruchomić Grupę sympatyków na Facebooku, Instagram, YouTube, Spotify, Twittera i niniejszą stronę internetową a wszystko po to, aby na szerszą skalę upowszechniać muzykę, której nie usłyszycie w mass mediach.
Grupa na Facebooku od 01.09.2020 rozrosła się do 3,2 tys fanów, w tym w 2022 roku dołączyło do grupy 1400 osób. W minionym roku opublikowaliście 3 tys postów, daliście 6 tys lajków i komentarzy a 120 tys osób wyświetliło publikowane posty. To cieszy ponieważ Grupa stała się dodatkowym miejscem, gdzie samodzielnie możecie wymieniać informacje, zapraszać na koncerty, polecać ulubione utwory i wymieniać poglądy. Ta Grupa jest dla Was!
Kolejnym miejscem uruchomionym do naszych promocji był Instagram, który wystartował z początkiem stycznia 2021. W minionym roku opublikowaliśmy dla Was prawie 300 postów. Ten portal nie rozwija się tak szybko jak Facebook, o wiele trudniej jest przyciągnąć „czytelnika” ale powoli nabiera rozpędu i na koniec roku obserwowało nas już 600 osób, z czego połowa dołączyła w 2022 roku. Mało? My się cieszymy gdyż wiemy po 10 latach prowadzenia strony na Facebooku jak ciężko jest zatrzymać kogoś na stronie i zadbać o to aby pozostał na dłużej. Liczymy na to, że choć powoli, trend będzie się utrzymywał, ponieważ to bardzo fajne miejsce na dodatkowe promocje w formie graficznej. Jest uzupełnieniem naszej strony na Facebooku.
Na koniec września 2021 roku uruchomiliśmy niniejszą stronę internetową na potrzeby promocji, które oferujemy. W minionym roku odwiedziło ją 30 tys osób a wyświetlono 67 tys razy. Z miesiąca na miesiąc obserwujemy coraz lepszą indeksację w wyszukiwarce Google, miesięcznie jest to 50 tys wyświetleń z czego mamy ponad 1 tys kliknięć w linki. Bardzo się cieszymy, że strona przyciąga uwagę, mamy już 250 stałych subskrynentów.
Nasz kanał YouTube to miejsce, gdzie polecamy nowości, głównie single, które zgłaszacie do promocji na stronach. Pojawiają się też na naszej Liście Przebojów. Zgłosiliście do nas w ciągu roku prawie 600 nowości i to dzięki Wam nasz kanał powoli, ale rozwija się. Na koniec roku mieliśmy 330 subskrynentów, co uruchomiło zakładkę Społeczność, w której będziemy publikować wszelkie zapowiedzi i informacje. Pomimo małej liczby subskrynentów, w minionym roku kanał został wyświetlony 13 tys razy. Cieszymy się, że oglądacie propozycje ale gdybyście jeszcze mogli dać suba to z jednej strony byłoby nam miło a z drugiej, zgłaszane utwory trafią do większej ilości osób. Pomyślcie o tym kiedy wpadniecie na nasz kanał i zaglądajcie w zakładkę Społeczność.

Kanał Spotify oraz Twitter dopiero się rozwijają, więc o danych nie ma co na razie pisać. Na Spotify prezentujemy na Playlistach zgłoszone przez Was utwory oraz od listopada 2022 podcasty Listy Przebojów TOP30 #WaszaMuza. W minionym roku na nasze Playlisty Spotify zgłosiliście 120 utworów, nowości wydane w 2022 roku, których bardzo fajnie się ich słucha. Twitter został uruchomiony w grudniu 2022 roku w celu prezentacji artykułów jakie publikujemy na stronie aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.
Zapraszamy na nasze social media:
Pomysły i realizacje
Widząc zainteresowanie Agencji muzycznych, Wydawców i samych Muzyków, którzy chętnie prezentują się na naszych social mediach, z początkiem roku po uruchomieniu strony internetowej wyszliśmy z ofertami promocji w postaci publikacji artykułów na stronie, dodatkowo udostępnianych w naszych social mediach. Opublikowaliśmy w minionym roku 150 artykułów w ramach promocji singla, albumu i artysty. Niektóre z nich mają już ponad 350 wyświetleń i wciąż pracują a liczba wyświetleń ciągle rośnie. Dziękujemy Wam za zaufanie jakim nas obdarzyliście korzystając z promocji oraz za to, że przyczyniacie się do coraz większej popularności strony.
W wakacje rewolucje przeszła nasza Lista Przebojów TOP30 #WaszaMuza. Przede wszystkim dlatego, że udało nam się nawiązać współpracę z polskim radiem internetowym INNE.RADIO, które na żywo w każdą środę od 21:00 do 23:00 na antenie prezentuje listę i przeboje na które głosujecie. Odeszliśmy też o przymusowych głosów. Teraz każdy głosuje na tyle utworów ile mu się podoba a nie na tyle ile wymusza formularz do głosowania. To pozwala nam podawać rzeczywiste wyniki głosowania na utwory, które podobają się głosującym. Kolejna zmiana to podzielenie Listy na sezony. Z każdego notowania 3 najwyżej oceniane utwory trafiają do Plebiscytu, który wyłania spośród najlepszych singiel Wiosny, Lata, Jesieni i Zimy. To dodatkowe wyróżnienie dla utworów i artystów, które chcemy rozwijać w latach kolejnych. Utwory, które awansowały do plebiscytu ustępują miejsca nowościom, dzięki temu nasza lista z każdym sezonem jest inna, ciekawsza i pozwala na prezentację większej ilości utworów.
Również w wakacje, nawiązaliśmy współpracę z RTV Sławenia nadającej internetowo z Londynu dla Polonii i Polaków w kraju w zakresie prezentacji polskich artystów – muzyków, solistów i zespoły alternatywne na wizji. Razem z prowadzącym Matt Smok, któremu dziękujemy za fajną współpracę, przygotowujemy i promujemy audycję „Muzyczna Środa„. Audycja publikowana jest na naszym kanale YouTube na żywo w środy o 20:00 a później jest dostępna w podcaście. Opublikowaliśmy od sierpnia 12 odcinków, które wyświetlono prawie 2 tys razy i obserwujemy, że ilość wyświetleń wciąż rośnie. Jest to jedna z promocji, która pracuje na siebie powoli ale w długim okresie czasu. Jest także coraz większe zainteresowanie wśród muzyków, już planujemy audycje z ponad miesięcznym wyprzedzeniem. Tworzy się również fajna biblioteka spotkań z artystami, do której zawsze można wrócić. Dla nas jest to wyjście na „szersze wody”, od słowa pisanego na wizję z czego jesteśmy bardzo zadowoleni.
Plebiscyty i konkursy
Pierwsze plebiscyty, w których wybieraliśmy Artystę Roku, Album i Singiel Roku zorganizowaliśmy na koniec 2021 roku. Plebiscyty spotkały się ze sporym zainteresowaniem więc dalej będziemy je realizować z tym, że zmienią się terminy. Zamiast wybierać jeden Singiel Roku, będziemy wybierać 4 – Singiel Jesieni w grudniu, Singiel Zimy w marcu, Singiel Wiosny w czerwcu, Singiel Lata we wrześniu. Plebiscyt na Artystę Roku odbędzie się w styczniu a na najlepszy Album Roku w lutym. Plebiscyty mają oczywiście wyłonić te najlepsze utwory i najpopularniejszych artystów ale także włączyć do interakcji naszych czytelników i odbiorców, wszystko po to, aby nie „wiało nudą” i żeby ciągle coś się u nas działo. Przy okazji Plebiscytów będą nagrody dla zwycięzców a także dla głosujących. Chcemy rozwijać ten rodzaj promocji i zabawy.
W 2022 roku zorganizowaliśmy 12 konkursów, w których rozdaliśmy 12 albumów płytowych, bilety na koncerty, zniżki na nasz koncert urodzinowy w maju. Zwycięzcami m.in. byli:
- Roksana Szejna, Jarosław Tomaszewski i Tomasz Berzerke w styczniu wygrali płyty CD, składankę „Rock n’Sfera vol. 5”! wydaną przez Aimix Studio. Płyty otrzymaliśmy od zespołu Punktera, aktualnie Kierunkowy’80 za co dziękujemy.
- Ania Wisz w lutym wygrała dwie wejściówki na koncert premierowy zespołu 1965 promującego nowy album „Panther” w najbardziej kultowym barze 2KOŁA, Pub Motocyklowy w Warszawie
- Sebastian Kosik w lutym wygrał debiutancką płytę zespołu Ultrasonic pt. „Ultrasonic”. Płytkę otrzymaliśmy od CantaraMusic.pl za co dziękujemy.
- Ania Jaworska w marcu wygrała płyę CD zespołu DiscoPogo „Nasz Klient, Nasz Funk”, którą otrzymaliśmy od zespołu za przeprowadzone promocje.
- Magda Wygrzywalska w kwietniu wygrała świetną EP-kę na CD zespołu Keymakers zatytułowaną „Diamond”. Prowadziliśmy dla zespołu Patronat medialny albumu, za co otrzymaliśmy płytkę.
- Magda Wygrzywalska i Jarosław Szczerek w maju wygrali płyty CD zespołu Diatom z albumem zatytułowanym „Sól”. Albumy otrzymaliśmy od zespołu za co dziękujemy.
- Damian Janczak w październiku za odgadnięcie 20 kapel ze zdjęcia, składankę „Rock n’Sfera vol. 5”! wydaną przez Aimix Studio otrzymaną od zespołu Kierunkowy’80, wcześniej Punktera.
- Adrianna Paradowska, Łukasz Szczepanik i Krystyna Sobala w grudniu wygrali albumy This Noise – „Melodie chaosu”, K0WAL – „Zawieszony w czasie” i KAJOA – „Fale”. Płyty otrzymaliśmy od zespołów za co dziękujemy a zwycięzcom gratulujemy.
- Do wygrania były również: 2 bilety na koncert na „Czarne Liturgie – Pielgrzymka Polska” w Warszawie w konkursie organizowanym razem z Agencją Solid Rock PR, trzy dwuosobowe wejściówki i kody rabatowe na zakup biletu na koncert jubileuszowy 10. Urodziny strony Polska Muzyka alternatywna w maju w VooDoo Club w Warszawie.
Gratulujemy jeszcze raz zwycięzcom!
Przy okazji pragniemy poinformować, iż mamy taką niepisaną umowę, że nic z przedsięwzięcia jakie robimy nie bierzemy dla siebie, więc wszystkie otrzymane granty, bilety na koncerty, albumy płytowe i inne, rozdajemy właśnie w konkursach. Jeśli możecie przekazać nam albumy, koszulki lub inne gadżety będziemy Wam bardzo wdzięczni ponieważ przyczynią się do urozmaicenia naszej działalności a tym samym otrzymają dodatkową promocję przez zabawę.
Plany na rok 2023
Wyzwaniem dla nas w nowym roku będą koncerty w ramach projektu MIAZGA TOUR 2023. Razem z 12 zespołami stworzyliśmy bardzo fajny TEAM, który działa i który mamy nadzieję pozwoli muzykom szeroko rozumianej alternatywy wyjść z podziemia. Tym projektem chcemy pokazać, że razem można więcej, taniej, łatwiej i na szerszą skalę. Liczymy na Wasze wsparcie. Jeśli się uda, do kolejnej edycji MIAZGA TOUR 2024 będziemy robić nabór na przełomie sierpnia i września 2023 roku, więc bądźcie czujni!
Mamy też plany w zakresie obchodzenia naszych urodzin. W 2022 roku obchodziliśmy 10. urodziny na które zorganizowaliśmy koncert w Voo Doo Club w Warszawie. Bardzo dziękujemy kapelom Druides, Tattva, Grupa Ż i Infinitone za wspaniały występ. Chcemy kontynuować tą tradycję i w 2023 roku zorganizować koncert charytatywny. Impuls daliście nam Wy, wpłacając darowizny na naszą zrzutkę.pl. Nie spodziewaliśmy się takich datków i to właśnie one pozwolą nam na organizację koncertu charytatywnego. Planujemy aby wstęp na koncert był „wolny”. Uznaliśmy, że skoro podarowaliście nam pieniądze, to nie możemy od Was żądać kolejnych za bilety. Podczas koncertu w 2023 r. odbędzie się zbiórka na rzecz dzieciaków pokrzywdzonych wojną w Ukrainie. Liczymy na Waszą hojność, datki będzie zbierać Fundacja Happy Kids z Łodzi.
Nie wszystko udało się zrealizować
Galopująca inflacja i rosnące na potęgę ceny uniemożliwiły nam realizację projektu Polski Underground „Rebel Rock 2023” ZAŁOGAnci PMa. Założeniem projektu było wydanie składanki jedno bądź dwu płytowej wraz z chętnymi, przy wspólnym finansowaniu i rozpowszechnianiu. Składanka miała być wydana w prestiżowej formie, w pudełku a nie w kopercie, z kolorową książeczką prezentująca składy. Niestety po otrzymaniu oferty 36 PLN za album CD jednopłytowy przy nakładzie min. 1000 sztuk (w tym licencje na wykorzystanie utworów, opłaty ZAIKS, master audio utworów, produkcja, artwork, konfekcja i foliowanie, naklejka z logo – kompletna usługa) zrezygnowaliśmy z realizacji. Koszty są zbyt wysokie. Wszystko jednak przed nami, być może, kiedy rynek się uspokoi a ceny unormują i dopasują do kieszeni wrócimy do pomysłu.
Nie udała się też współpraca z radiem Zaplecze: alternatywa, nastrój, las. Nie dlatego, że nie było porozumienia z radiem, ta układała się fajnie ale okazało się, że mamy rozbieżności w rodzaju muzyki do publikacji. Pomimo tej rozbieżności bardzo dziękujemy redakcji radia Zaplecze oraz Januszowi Łastowieckiemu za kontakt i wspólnie podjęta próbę. Pozdrawiamy całe radio i słuchaczy radia, może jeszcze kiedyś uda nam się coś wspólnie zrobić jak tylko znajdziemy wspólny grunt.
Otrzymaliśmy też ofertę od redakcji Radio Zamek Nadaje realizowania autorskiej audycji pre-record, którą radio wstawiłoby do emisji. Audycji z muzyką alternatywną, z utworami od muzyków, które do nas przesyłają. Pomysł był bardzo fajny ale z przyczyn braku czasu zajęcia się tematem musieliśmy zrezygnować. Jest nas dwoje, realizujemy dużo własnych projektów i niestety możliwości nas ograniczają. W każdym razie dziękujemy Marcinowi za propozycję. Być może kiedyś nasz zespół się powiększy i wtedy będziemy mogli zrealizować taki projekt. Materiał jest, potrzebny jest tylko ktoś, kto z tego materiału zrobi coś fajnego. W każdym razie jeszcze raz dziękujemy i pozdrawiamy całe Radio Zamek Nadaje i słuchaczy radia.
Podsumowanie
Podsumowując śmiało możemy powiedzieć, że osiągnięte wyniki są zadowalające. Nasza praca nie idzie w próżnię a sumując wyświetlenia w naszych zasobach wynik 400 tys osób do których trafiliśmy jest całkiem niezłym osiągnięciem zwłaszcza, że nie korzystamy z płatnych reklam, wsparcia agencji i innych firm zajmujących się public relations, nie jesteśmy profesjonalistami a zwykłymi pasjonatami muzyki. Dane pokazują również jak trudno jest zmobilizować ludzi do działania. Pomimo dużej liczby wyświetleń, dużej ilości osób odwiedzających, trudno jest zmobilizować ich do tego, aby polubili, subskrybowali czy zostawili komentarz. To czynnik, który z jednej strony zniechęca ale z drugiej mobilizuje do działania. Więc jeśli czytasz ten artykuł, będąc na stronie albo w grupie, zrób ten mały wysiłek w postaci kliknięcia lub pozostaw ślad w postaci komentarza. To bardzo pomoże nam wszystkim.
Cieszymy się również z tego, że udało nam się rozszerzyć działania i pokazywać to co robimy w radio na fonii i w TV na wizji. Rok 2023 będzie dużym wyzwaniem utrzymania projektów, które wdrożyliśmy. Liczymy na to, że nam pomożecie. Ale największym wyzwaniem będzie nowy projekt MIAZGA TOUR 2023. Nie tylko organizacyjnie ale przede wszystkim z realizacją założenia, czyli wypromowania trasy koncertowej. Tak czy inaczej damy z siebie wszystko!
Wsparcie projektu Polska Muzyka alternatywna!
GDYBYŚCIE CHCIELI NAS PONOSIĆ 🙂
